Thursday, September 18, 2008

Embalagens - Packaging

Embalagem luxuosa para perfume da marca Kilian
Luxurious package for fragrances by Kilian
Embalagem clean para vela perfumada de/Clean package for scented candles by
Aromatherapy Associates Supporters
Embalagem para pó perfumado de marca Thymes/
package for fragrant dust by Thymes
Perfume Bond Nº9
A arte pop de Andy Warhol
Embalagem moderna de Karim Rachid para Issey Miyake Triblob
Modern high tech package for Issey Miyake Triblob by Karim Rashid

Ao contrário do livro, que não deve ser julgado pela sua capa, as embalagens dos cosméticos e perfumes chamam a atenção do consumidor em primeiro lugar. Elas são fatores determinantes do preço do produto, e refletem a imagem de seu público alvo.

Portanto, deve existir uma coerência entre a qualidade da embalagem, e a qualidade do produto que vem embalado por ela.

Produtos de alto luxo geralmente optam por embalagens com um número reduzido de cores, ou monocromáticas com efeito em verniz. Muitas vezes possuem detalhes com cores metalizadas, e geralmente são elaboradas com matérias primas caras.

No exemplo acima, as fragrâncias Kilian são destinadas a um publico exclusivo e muito sofisticado. A caixa em madeira preta laqueada é revestida de cetim preto, e pode ser trancada com uma chave (símbolo da marca), enfeitada com um pendente acetinado. A embalagem reflete a qualidade do jus (perfume), que utiliza somente matérias primas de altíssima qualidade. Reflete também a exclusividade do público que almeja - aqueles que podem se dar o luxo de comprar 50ml de fragrância por aproximadamente R$420,00. O frasco oferece ainda uma placa de prata gravada com o nome da fragrância, e detalhes laterais.

A marca Aromatherapy Associates Supporters trabalha somente com matérias primas naturais e orgânicas. Suas embalagens são clean, ou seja, sem desenhos ou efeitos gráficos, com fitas acetinadas para dar um acabamento de efeito mais luxuoso. Os produtos são de qualidade, mas não tão caros, R$104,00 para 55 ml de óleo. Na mesma faixa de preços, existem várias marcas no mercado. A marca Thymes é conhecida pelo design de suas embalagens. Na linha Goldenleaf, mostrada acima, todos os produtos são oferecidos em embalagens de cor bege, combinadas com folhas e detalhes em dourado, reproduzindo um visual romântico - chique. O efeito é luxuoso e suave ao mesmo tempo, pois a cor bege está sempre relacionada as coisas naturais.

Os perfumes Bond Nº9 são oferecidos em um frasco que possui sempre de mesma forma. Assim são sempre reconhecidos com facilidade pelo seu público. O que muda sempre é a arte que vem estampada nele: Algumas fragrâncias prestam homenagem ao artista Andy Warhol, como a famosa estampa da sopa Campbel, e o seu fetiche por calçados representado no frasco acima. As fragrâncias da marca almejam público fashion, sofisticado e culto.

O design do estilista Issey Miyake é conhecido pelo seu toque tecnológico. Assim como suas roupas, suas fragrâncias são apresentadas em embalagens de design arrojado, e visa um público jovem, moderno e descolado.

Portanto, seja qual for o público, o visual da embalagem é muito importante, e os projetos para seu desenvolvimento e sua concepção devem ser sempre cuidadosamente estudados.

Passamos a analizar as tendências atuais.

Neste ano surgiram muitos frascos de perfume em vidro facetado, lembrando pedras lapidadas. Muitas referências ao luxo, ora pelo nome, como One Million de Paco Rabanne, Diamonds de Giorgio Armani, ora pelo seu formato, como Deseo de Jennifer Lopez, David Yurman de DY, Sensational de Celine Dion, Fabulosity de Baby path, entre outros. (E fazendo um paralelo com a realidade da economia internacional atual, seria uma busca pela riqueza numa época de rescessão e falta de dinheiro no mercado.)

Surgiram também frascos vintage, como Fancy de Jessica Simpson, muitos adornos, penduricalhos e fitas, como Dirty English de Juice Couture, Fuel for Life da Diesel, Fleur de Corail de Lolita Lempicka, Flower de Cynthia Rowly, e muitos outros...Vimos também várias marcas investindo pesado em frascos muito grossos e de alta qualidade, com design muito sofisticado como Roadster de Cartier, Profumo de Acqua di Parma e Féerie de Van Cliff and Arpels, Guerlain Homme da Guerlain e de Lalique White de Lalique.

Mas quais são as tendências para o próximo ano?

Segundo Jonathan Ford, numa matéria escrita para a Beauty Packaging Magazine (um site sobre embalagens), a tendência será determinada pelos países emergentes do Bric, ou seja, Brasil, Índia, Rússia e China.

Quanto maior o crescimento desses países, maior é a sua influência no mercado da beleza. E consequentemente, este tentará absorver os valores dessas culturas, procurando criar uma maior identidade com elas e consequentemente, com estes países.

Quanto ao ano de 2009, segundo o autor Percy Lidback, numa matéria para a mesma revista, veremos a saída dos azuis suaves e a entrada de tons de cinza. Os tons de laranja serão substituídos pelos tons vermelhos mais quentes, e muito abuso dos tons quase-pretos (tons muito escuros que chegam perto do preto) em contraste aos amarelos-esverdeados brilhantes.

As 3 maiores tendências do próximo ano se chamam Anno Nano, Global Ideal e Eco Deco.

A primeira tendência, a Anno Nano tem como referência a nanotecnologia, ou seja, os objetos (frascos, embalagens) diminuirão de tamanho, serão mais fáceis de carregar e muitos terão sistema de abertura snap-on, como os celulares.

Ainda dentro da tendência tecnológica, existe um outro look, o Biotech, cujas cores são definidas pelos verdes naturais e cores suaves de bioiluminosciência, para efeito zen.

Para os designers isto significa temas orgânicos, porém tecnicamente mais sofisticados.

A segunda tendência, a Global Ideal, é inspirada nos mercados emergentes, também citados por Jonathan Ford. Designers usarão o exótico, combinado com motivos familiares. Cores de especiarias, verdes terrosos, mostarda e amarelos pôr-do-sol (influência de Bolywood, a Holywood da Índia) e a mistura de cores de referências tanto masculinas, quanto femininas, com roxos-quase-pretos, azul cobalto e toques de vermelho e magenta. Finalizações metálicas e recortes a laser também fazem parte desta tendência (influência Tech chic).

Eco Deco é uma tendência cujos temas são os desastres naturais, o declínio de recursos naturais e as guerras. Seria uma abordagem de temas atuais que nos preocupam, como a estabilidade ambiental e a sustentabilidade. Nela existe a procura por produtos de apelo tátil, sensuais, de força e nutrição. Veremos o uso de madeiras naturais, pedras e plantas.

Ainda como tendência, o Cheap Chic e o Rustic Hip - Cheap Chic com ênfase nos tons neutros masculinos, mistura do caro com o barato, o sofisticado com o eclético. Uso também de objetos vintage, com detalhes em ouro ou prata polidos. As cores destas tendências incluem onyx, tons amadeirados, off-white, cinzas para o neutro e azul relax. Rustic Hip com cores naturais, como ferrugem, açafrão, verde musgo, siena queimado, roxo nanquim. Também utilizará o look da camurça, do conforto, da riqueza tátil e tons naturais escuros.

Um bom exemplo de visão de futuro portanto, é o frasco do perfume de Perry Ellis, que em 2008 apresentou na sua nova fragrância, 3 tendências de 2009 : Cheap Chic, Rustic Hip e Eco Deco.

Vemos os elementos das novas tendências:

Acorde de maçã verde, patchouli, âmbar e madeiras.

Design do frasco de Denis Boudard, com tampa de madeira natural em cor escura.

Uso de elementos de estilo, sensualidade e elegância.

Tradicional mesclado com modernidade.

Elemento tátil e natural: detalhe do frasco tecido, com tons neutros e naturais, com detalhe em metal.

Embalagem com look de linho (tecido natural - tendência indiana).

Packaging in cosmetics and perfumery is very important for the success of selling the product, due to the fact that they are responsible for catching the consumer's eyes in the first place. They are the determining pricing factor and they reflect the image of the client. For instance, monochromatic packages with varnish are always the main characteristic of a luxurious package where "less is more".

Sometimes designers also opt to use metallic colors and high cost materials.

Kilian fragrances is a niche luxurious brand for very exclusive customers. His first collection, L'Oeuvre Noir, has six fragrances, designed by Calice Becker and Sidonie Lancesseur. Each perfume comes in a semi-transparent bottle with an engraved silver plate. Influenced by Japanese culture, the bottles come in a box, made of black lacquer wood with beautiful details, and the inner side of the box is covered by black satin. It comes with a lock and a tasseled key (Kilian's signature).

The package is as priceless as the jus (perfume), made with top quality raw materials. reflecting what it is targeting: customers who can afford to pay 65 Euros for 50ml of perfume.
Aromatherapy Associates Supporters is a brand that offers only natural organic essencial oils and other organic beauty and scented products. The package is clean, without details or graphic visual effects. Tied up with a satin bow for a luxurious look (less is chic).
Thymes, another brand, offers a wide range of beauty products, scented candles and home sprays. Known by its beautiful packages, offers a number of lines, including the Goldleaf line, offering a beautiful beige package with golden details.
Beige has always been related to natural, so it is a good choice for beauty products.
The golden details add a luxurious and romantic look to the product.
Bond nº9 fragrances is a series of unisex fragrances, coming in a very unusual creative bottle. All launches has the same bottle with a different art applied (silkscreen). Created under an agreement with the Andy Warhol Foundation for Visual Arts, some are related to the Pop Art famous themes by Andy Warhol, like Campbell Soup, or like a reference to his shoe fetish. The brand aims sophisticated, cool, urban people and pop art lovers.
Issey Miyake is recognized for his passion for technology. Like his clothes, the packages and bottles of his fragrances are very technological with modern design. The brand aims young, modern, chic customers.
So we see that clearly the package has a close relation to the market the brand is targeting.
This year we could see in the fragrance market a number of perfumes with jewelry and precious references, like diamonds, gold and other precious stones. Some chose names referring to luxury and wealth, like One million by Paco Rabanne, Diamonds by Giorgio Armani, others the design, like Deseo by Jennifer Lopez, David Yurman by DY, Sensational by Celine Dion and Fabulosity by Baby path.

We also found vintage bottles, like Fancy by Jessica Simpson with bows; charms, chains and metallic details, like Dirty English by Juice Couture, Fuel for Life by Diesel, Fleur de Corail by Lolita Lempicka and Flower by Cynthia Rowly.

Some brands offered beautiful thick crystal/ high quality glass bottles, or bottles with exclusive designs like Roadster by Cartier, Profumo de Acqua di Parma, Féerie de Van Clif, Guerlain Homme by Guerlain and Lalique White by Lalique.

SO WHAT IS COMING NEXT?

According to Jonathan Ford, in the article Beauty Brics, for Beauty Packaging Magazine, an online magazine, emerging markets, called BRICs, includng Brazil, Russia, India and China will play a key role in building an authentic global beauty brand perspective. There is a growing influence of the East on the West. And these emerging markets are potentially shaping the brand and design direction for a new global beauty brand perspective.

And he adds, “these traditionally manufacturing-led countries will undoubtedly become more confident with their brand skills, invest in more brand creation and start to export their own brands to the West.”

Cultural difference is highly desirable. And, as the BRICs develop to become more accessible, interesting and desirable the market will be looking to capture BRIC culture, and buy into their cultural beauty offer.

For the same magazine, Percy Lidback, the General Manager - Americas, of AkzoNobel Specialty Plastic Coatings, gave an overall idea of what to expect from the new trends for 2009:

Expect to see most light blues vanish, as more grays come onto the scene. And be ready for more near-black tones. Also expect orange to transition to warm reds, and become less prevalent. Near-black colors, by contrast, will become increasingly common. As light blues nearly disappear, grays will become important. These shifts to darker and grayer tones, however, will be balanced by bright yellow-greens and pale tones that will keep the overall palette full of light.

The three main trends that pair with this overall palette are called Anno Nano,Global Ideal and Eco Deco.

The promise of nanotechnology is already beginning to express itself in color and design. This change is central to the Anno Nano trend, which is typified by the move toward small and more mobile products across all industries. Some examples include the emphasis on sample sizes, which offer consumers greater portability and a wider range of options. Modularity is also on the rise, as snap-on parts and products allow consumers to mix and match and take with them only what they please. One of the important looks within the Anno Nano trend is Biotech, which relies on natural greens and the soothing colors of bioluminescence to create technically advanced yet Zen-like effects. For designers, this means packaging that draws on organic themes, but maintains a simple yet technically sophisticated look.

The second major trend, Global Ideal, focuses on the merging of global and local influences. Like Jonathan Ford mentioned, this trend is seen in a variety of cultural crossovers, where foreign influences blend effortlessly. While local flavor remains alive and well, it is increasingly punctuated by influences from abroad. Designers can expect consumers to be drawn to packaging concepts that mix touches of the exotic with the familiar. Among the looks within this trend are Bollywood and Tech Chic. Bollywood draws inspiration from South Asia, with spice colors, earthy greens, mustards and sunset yellows. Tech Chic features a sophisticated mix of masculine and feminine colors, with near-black purples and blues ranging from cobalt to sky blue, and accents of red and magenta. This look relies on metallic finishes and intricate laser etchings.

The Eco Deco trend is driven by consumers’ concerns about declining natural resources and the negative influences of war and natural disasters. This trend is typified by the movement towards environmental stability and sustainability, causing consumer focus to shift even further toward tactile, sensual, powerful and nourishing materials. Packaging designers will continue to see an emphasis on wood and natural materials, such as stones and plants. Counterbalancing the general feeling of loss and concern, colors and designs that evoke feelings of generosity will grow in popularity.

Among the major looks in this trend are Cheap Chic and Rustic Hip. Where Cheap Chic emphasizes a refined range of masculine neutrals, and mixes the expensive with the inexpensive to form a sophisticated and chic eclecticism. The color palette for this look pairs well with vintage objects of polished gold and silver. Colors include onyx, wood tones and off-whites that are grayed to neutral with a cooling blue. Rustic Hip draws on natural colors and warm, sunlit hues, such as straw, rust, saffron, moss green, burnt sienna and inky purple. Rustic Hip also features rich, dark neutrals and emphasizes tactile comfort, with the look and feel of leather and suede.

Perry Ellis launched in 2008 its new fragrance for men. With a feet in the future major trends, the perfume bottle and fragrance followed the Chic Cheap and Rustic Hip and Eco Deco trends:

Accord: green apple, patchouli, ambar and woods.

Bottle design by Denis Boudard, with dark wood cap.

Use of elements of style, sensuality e elegancy.

Traditional mix with modernity.

Natural and tactile detail: woven fabric strap, metal rivet, linen-look carton.

Credits: Jonathan Ford and Percy Lidback from the Beauty Packaging Magazine.

The articles were edited and slightly changed to be posted together with my opinions,and still offer the overall opinion of these two authors, without modifications.

2 comments:

Divina said...

Hi dear! Very informative post. Another interesting fact about the By Killian bottles and boxes: if you look closely they have a greek design, featuring the classic greek key. It is meant to be Achilles' shield and Killian uses it as a protective talishman. Beautiful, right? I really HAVE to have one of those boxes...Probably in the beginning of October I can finally acquire one!

Hugs!

Divina

Anonymous said...

Thankx DIV, I am also very fond of these kind of boxes...we never know what goodies we will find inside! A pumpkim kiss for you:-)

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